Tamak Bebenor!!!

hye
baru hari nie iema dapat update entri
semalam tak dapat nak sentuh laptop sebab adik2 iema guna laptop bergilir2
laptop adik rosak, laptop kakak dia la yang jadi mangsa
sabar je la, nasib baik sayang... hihi ^__^

semalam sedara iema ade buat kenduri
sambut sekali hari jadi anak dia
time makan semalam, iema amik 2 ketul ketupat, 6 cucuk sate, sambal kacang dengan rendang
sampai meja makan, ade orang tegur
"ai, sikit nya makan... diet ke... badan kurus kering tak payah nak diet2 la... makanan banyak lagi... tak payah nak malu2 nak makan... kalau aku tak ada la nak makan macam nie kat sini..."
huh... dengar macam toe, sakit pulak hati nie... panas je rasa nya (padahal cuaca hujan semalam)
dalam hati iema kata, tak cukup boleh amik lagi... jangan nak tamak sangat
tak sampai hati nak cakap terus terang, nanti kurang ajar pulak dengan orang tua

bila tengok pinggan mangkuk kat depan dia, pergh jangan cakap la
lemang 1 pinggan, ketupat 1 pinggan, sambal kacang 1 mangkuk, rendang 1 mangkuk, kari ayam dengan nasi 1 pinggan, sate 1 pinggan
pergh... manusia nie tak agak2 nak makan.. makan berdua je kot
tamak sangat... kalau lapar pun amik la sikit2... kalau tak cukup boleh amik lagi
tak lama toe salah sorang bangun p amik puding dengan kuih muih pulak

last2 apa jadi taw?
lemang, ketupat, sate tak habis
diorang bagi anak sedara iema sate, nasib baik dia nak
yang lain2 dibiar je kat atas meja
apa lagi, cepat2 diorang bangun, mintak kek kat tuan rumah dan angkat kaki
macam toe je... diorang pergi pun dengan muka tak malu / selamba
ada jugak orang macam nie kan

toe la tamak sangat... nak bungkus untuk orang lain pun tak sanggup
ye la, tak kan nak bagi bekas makanan orang kat orang lain
nak bagi kat diorang, awal2 diorang dah angkat kaki dah dari rumah toe
dah 1 pembaziran... amik makanan tak agak2
macam tak pernah makan setahun
geram pulak orang macam nie

10 comments:

Iehah Farihah said...

biarsalah manusia mcm perangai...

Nadya Dyana said...

Selalu jumpa yang macam nie huhu

Farah Waheda Wahid said...

memang ada jer orang macam ni, bila nampak makanan semua nak diambik dan nak banyak ajer...tapi x habis makan...

Iema Gurlz said...

sifat tamak menguasai diri
ini la jadi nya

Nurul Farahizzati said...

perangai.. dah tua2 pun nak kena diajar lagi... makanan tu tak lari ke mana pun.. bertepuk tangan la si syaitan...

Iema Gurlz said...

@Nurul Farahizzati betul2
macam la tak boleh nak amik lagi kan kalau dah abis

kacang buncis said...

salam iema..masuk2 blog eima...rasa sejuk je aty...hehhe xtaw kenapa
mugkin warna yg eima pilih...tq ye follow blog sue...salam perkenalan :)

Iema Gurlz said...

@kacang buncis wasalam
alhamdulillah...
tq ye sudi singgah blog iema nie
salam perkenalan jugax ^__^

Hani Fadhlina Abdul Rahman said...

Memang ade yg buat perangai cam nie... Memalukan jer ... Membazir jer ...