Puji Anak Orang Lebih-Lebih, Anak Sendiri Dikutuknya

hye
iema kembali setelah beberapa hari tak berupdate entri
bzy lorh... beraya kat rumah jiran dengan mak
baru dapat beraya sebab mak iema puasa sunat sebelum nie

iema nak kongsi la sikit apa yang dah berlaku sepanjang iema beraya kat rumah jiran iema
iema datang beraya pun makan biskut raya orang
tak ada la iema menyampuk orang tua bercerita atau bergosip
kalau diorang tanya baru la iema bukak mulut
toe pun jawap apa yang ditanya

dalam orang2 tua nie bergosip, ada la topik puji2 iema sekali
bukan nak bangga, tapi tak patut kot buat macam toe depan anak sendiri
dia kata la, iema nie rajin tolong ke dapur
pandai masak, semua benda boleh buat termasuk buat kuih / biskut raya
kebetulan tahun nie iema amik tempahan biskut raya hari toe kan
kalau anak aku kat rumah nie, pergi dapur pun tak ada
kalau bukan kerana aku yang masak, tak ada la lauk2 kat rumah nie
macam2 la dia cakap... tak sanggup iema nak kongsi lagi

masa dia cakap macam toe, iema tengok la muka anak dia toe
memang merah gila muka anak dia toe
malu la kan... kalau iema pun malu jugak
sepatutnya, sebagai mak tak ada la malu kan anak sendiri depan orang lain
puji la sikit2 tentang anak dia toe
paling tidak pun puji la anak dia pandai buat perkara lain

semua orang tak sama.. minat masing2 lain2
iema minat masak... mungkin anak dia minat benda lain
jangan la nak samakan anak sendiri dengan anak orang kan
alhamdulillah, mak iema belum pernah nak malukan anak sendiri depan orang lain
paling tidak pun, mak iema cakap sesuatu bila dah sampai kat rumah sendiri
toe pun tak ada la lebih2 nak cakap pasal anak orang lain

ok la sampai di sini sahaja iema nak kongsi cerita iema nie kat korang
kalau ada lagi, iema kongsi ye... bubye ^__^
mood : nak sambung main game kat Facebook

10 comments:

Nur Najihah said...

mak saya pun pernah buat macam tu..saya malu jadinya

Maria Firdz said...

Mak sy x suka citer hal ank sndir kt org.. Sy pun jnis mcm tu gak.. Buat pe nk citer kt org.. Cuma kdg2 coret kt blog sbg kngan..

Nur Atira said...

hmm entah lah , tak patut pon ade gak , tapi kan , kita ta tau jugak niat sebenar mak dia tu . mana tau , dgn cara cmtu boleh buat anak dia jd rajin plak hehe

mirza syazwina said...

betul tu,tak patut kutuk anak sendiri depan oraang lain.
boleh hilang keyakinan si anak tu nanti.

Nadya Dyana said...

Nad pun pena berada dlmm situasi kak iema huhu

Iema Gurlz said...

@Nur Najihah malu kan
tapi nak buat macam mana kan... dah terjadi kena terima je la

Iema Gurlz said...

@Maria Firdz wah...
untung toe ^^

Iema Gurlz said...

@Nur Atira mungkin jugax
tapi nak malukan anak sendiri depan orang lain memang tak patut kan