Sikap Orang Tak Bertanggungjawab

hye... selamat petang
korang sehat tak? korang kena jaga diri taw...
lagi2 beberapa daerah mengalami jerebu yang teruk sekarang nie kan
kurangkan aktiviti luar... banyak minum air kosong taw

korang mesti bosan kan entri lame masih terlekat kat blog iema nie
maaf... iema belum sehat sepenuhnya
macam biasa la, penyakit iema masih lame lagi
sering sakit2 badan dan pening kepala
tapi alhamdulillah, iema dapat update entri nie jap hari nie

di sini iema cuma nak meluahkan apa yang iema rasa beberapa hari nie
iema geram sangat2 dengan seorang jiran iema nie
bile mintak tolong kat abah iema, bukan main lagi merayu2
dia mintak abah iema menebas kebun dia yang bersemak toe
entah berapa tahun entah tak uruskan kebun dia toe
bile nak tetapkan harga, dia nak murah dan cepat
nak je iema cakap macam nie kat dia, "amboi... nak murah buat sendiri la"
pakal je orang tua... bawak bersabar je la

bila dah siap menebas kebun dia, mintak la bayaran
time mintak toe, macam2 alasan dia bagi
tak ade duit la kat rumah... anak belum bagi duit la...
tak ade sape2 nak amik duit kat bank la
geram pulak dengan orang macam nie
dah la mintak murah... nak cepat pulak toe
bila nak bayar upah nya, haram!!!
nie dah hampir dua minggu berlalu
upah abah menebas belum dapat lagi
kalau macam nie, jangan harap la iema nak bagi abah tolong dia lagi

iema kesian la dengan abah iema
penat2 dia buat kerja, upah tak dapat lagi
sanggup abah iema tinggalkan kerja lain, sebab nak tunaikan permintaan dia nak cepat
abah iema kerja tak berhenti2 tawu.. siang dapat tolong orang..
malam 12 jam atau lebih abah iema kerja jadi pengawal kat sekolah
itu kalau kerja shift malam.. kalau siang, jadi pengawal kat sekolah...
malam tak tentu, kalau ade orang buat tempahan kuih, abah kena tolong mak
iema nie tak semua kuih iema boleh buat...
iema dapat tolong sikit2 je memandangkan keadaan iema macam nie
raya tahun nie iema tak bagi abah iema tolong orang lagi
asyik tolong orang je, rumah sendiri tak terurus
atau pun
uruskan kerja kat rumah... dah tak ade kerja baru bagi tolong orang
iema tak nak berlaku macam tahun2 lepas
pagi raya baru nak kemas rumah...

14 comments:

mazni said...

kesiannya ayah akak. tkpe kak bawak bersabar ye :( org baik mcm ayah akak ni biasanya dpt ganjaran yg lagi baik

Iema Gurlz said...

@mazni terima kasih
insyallah... mudah2an kan ^^

Miszyuyu said...

hai sy datang dari contest http://yuyukstandalone.blogspot.com/2013/06/contest-mereka-tagline-jelitawanis.html .. jom join!

Cik Bella said...

Sabar ek. Mst ada hikmahnya :)
Btw, jga kesihatan ye ^^

siti ZAHARA said...

cian ayh ema..klu zara pn marah bt kt ayah kita mcm tu..emm..tu la..owg lama2 ni baik hati..insyaALLAH bertambah2 rezki ayah ema..

Harith Iskandar said...

mmg xtanggung jawab betul lah org tu.nak kene nihhhh

Iema Gurlz said...

@Miszyuyu insyallah
ade mase iema join ^^

Iema Gurlz said...

@siti ZAHARA kan2
geram orang macam nie
insyallah... tq ^^

farian idris said...

@Iema Gurlz
sabar jak laa ,, lebih d masa akn dtg minta upah siap2 dulu, kalau da bagi baru jlnkn kerja ,, tk bagi tk yah buat kerja tu .. org macam ni x blh dbagi muka sgt ,,

Iema Gurlz said...

@farian idris huhu
da nak buat mcm toe pun
tp orang nye janji lepas buat baru dia bayar
tp harem.. hampeh

Iema Gurlz said...

@Hani Fadhlina Abdul Rahman huhu
mmg bawak byk bersabar pun ^^